Etiketter

søndag 25. september 2011

Vel overstått - og barnevakt...

Konfirmasjonen gikk flott. Både konfirmanten og gjestene var fornøyde, og da er vertskapet også fornøyd! Men det gikk noen dager med til å hente seg inn igjen....
Vi tok en del bilder, men alle er, naturlig nok, med folk, og siden jeg har valgt å ikke legge ut familien min på nettet, så blir det ingen konfirmasjonsbilder, rett og slett.

Og siden jeg nå sitter barnevakt for lille knotten (som sover, så det er jo en enkel jobb:), så kan jeg jo ikke få tatt bilde av september-gaven som faktisk er ferdig. Det får komme i neste innlegg.

Istedet kan jeg skrive om bøker jeg har lest;)

Halldor Kiljan Laxness: "Islands klokke".
Denne fikk jeg, som jeg har nevnt tidligere, av en kollega.
Jeg strevde litt med å komme inn i språket og historiene. Men etterhvert steg hovedpersonene tydeligere og sterkere frem. Boken beskriver en mørk og dyster tid i Islands historie. En tid da de slett ikke ble godt behandlet av Danmark, som regjerte over dem.
Dette har vært en gammel Bokklubbok fra -50 tallet, og jeg lurer litt på om ikke språket rett og slett begynner å bli litt gammelmodig? Om jeg vil anbefale boken? Ja, til dem som liker historiske romaner, litt mørke, men interessante fortellinger. Ellers finnes det mange andre historiske romaner jeg ville velge før.

Allan Hall: "Natascha Kampush- 8 år i fangenskap".
Historien hennes kjenner vi. Eller tror vi kjenner den. Hva var det egentlig som skjedde mellom kidnapper og offeret? Det var stor storm om Natascha etter hun kom ut av fangenskapet. Hvilket forhold hadde hun egentlig til Herr Priskopil? Dette synes jeg var interessant lesning. Stockholm-syndromet, der offeret sympatiserer med overgriperen, flukten og hvordan menneskene rundt henne oppfattet det som skjedde. Fremdeles mange ubesvarte spørsmål, men en godt belyst dokumentar var dette. Hvis du ble fascinert av historien, så anbefaler jeg deg å lese denne. Litt klokere? Ja, det vil jeg si.

Ellers beklager jeg manglende kommentering hos andre. Travle tider i det siste.... Sorry.

En strålende, ny uke ønsker jeg dere alle!

5 kommentarer:

  1. Tenker dere hadde et flott selskap, og etter slike store stunt, må man ha noen dager til rekreasjon;O)
    Kos deg med knotten, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Tror jeg føler meg akkurat som deg i kveld. Har ikke hatt konfirmasjon, men har vært med og arrangert skinnfellkurs fra fredag til søndag. Kjempetrivelig, men det kjennes på kroppen at det har vært lite avslapping.

    SvarSlett
  3. Gratulere med vel overstått. Gjør som du med bilder. Ikke folk :)

    SvarSlett