Etiketter

søndag 5. februar 2012

Ny grandniese

Jeg har blitt grandtante igjen. Til en nydelig liten jente. Og da har jeg strikket jakke.

Oppskriften er fra Drops design.
Det gjenstår å dampe den og så går pakken til Bergen!
Jeg har lest litt forskjellig i det siste. Holder på med Knausgård, men måtte rett og slett ta en pause...
Men her er to litt dystre, men gode bøker jeg har lest i mellom:

Grisehjerter, av Ingeborg Arvola
Jeg følger med på bloggen til Beate. Hun er en lesehest av dimensjoner, og hun er i tillegg flink til å anmelde bøker. Hun har laget et innlegg der hun skriver om sine 10 beste leseropplevelser i 2011. Her har jeg hentet ideene og plukket de jeg har lyst til å lese og vært på biblioteket.
For gode og fullstendige anmeldelser kan du gjerne lese Beate sine.

Min mening er i tillegg at det er fint å lese norske, gode fortellerstemmer. Jeg hadde ikke kommet på å lese denne ut i fra omslaget, og jeg synes ikke det harmonerer helt med fortellingen heller. Historien er om en liten familie som må pakke sakene sine og dra nordover for å bo hos hennes foreldre en periode. Konrad (mannen) har spilt bort alt de eier og har på internettspill og bærer på en stor skyld i forhold til dette. Kan forholdet repareres? Vi møter også andre mennesker i bygden som strever med det ene og det andre. Den har også et snev av humor i seg, som myker opp i det triste. En sår, men god fortelling.

Under de dype skyggene av løvtunge trær, av Kari Fredrikke Brænne.
Nok et rart omslag med en underlig tittel, men noe skal jo boken hete. Denne griper meg virkelig. Den skildrer veldig godt en dysfunksjonell familie, gamle familiehemmeligheter og er egentlig ganske grusom! Men veldig godt skrevet og karakterene kommer tydelig frem. Den trigger noen følelser som vi alle har inne der, og man får både sympati og antipati med personene i boken. Og sånn er jo livet: at vi er sammensatte og i verste fall kan det gå helt galt! Anbefales!

Til slutt: dette ligner på bloggtørke.....
Men jeg har bestemt meg for at det skal bare være kos, og ingen plikt. Så jeg er her når jeg er her:)

God vintersøndag til dere alle!

10 kommentarer:

  1. Hei! Gratulere!! Og SÅ fin jakke!

    Har visst litt bloggtørke sjølv.. eller livet er litt for hektisk.. vore på kurs på Jæren 3 dagar sist veke og etterpå er det SÅ mykje som skal takast igjen både på jobb og heime.
    Tenkte forresten på deg i stad..Når ein vinn ting har ein bit av det menneske hos seg ;-) Veldig flotte og nyttige ting eg vant hjå deg som er til glede i kvardagen.
    Helse husbonden og sei han må gjerne blogge igjen.. Tar så flotte naturbilete..

    ha nydeleg søndag vidare

    SvarSlett
  2. Søt liten genser, som sikkert vil gjøre lykke!

    SvarSlett
  3. Nydelig jakke!
    Jeg er litt av og på selv i blogginga...ser kanskje ikke slik ut, for innleggene kommer stadig, men jeg er dårlig på besøk..og det er dumt;)
    Kos dæ videre denne uka, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  4. Søt jakke du har strikket! Takk for bokanbefalinger - trenger snart nytt lesestoff ;)

    Ellers er jeg med på tanken i din kommentar hos meg - angående propellene og lyst og mørkt :) Det går jo an å snu det i noen. Men da burde det vært bevisst - og det var det ikke! Nå er det altså rettet opp :)

    SvarSlett
  5. Gratulerer, så koselig og jakka var bare helt nydelig :)

    SvarSlett
  6. Så flink du er å strikke :)
    Denne jakka var veldig søt , og det tipper jeg jenta også er :)

    Klem fra Janne

    SvarSlett
  7. Heisann!
    Så kjekt å hørra fra deg da :o) Gode ord som varme. Det e ikkje alltid så lett å lytte te kroppen, men nåken gonger nytte det visst ikkje å stritte imot lenger.

    For ei flotte jakka du har strikka da. Det e alltid kjekkast å få sånne gaver :o)
    Vil tru mammen te mottageren blei veeeeldig glad jaffal :o)

    SvarSlett
  8. For en skjønn jakke, og kjempesøte knapper.
    Koselig med klær til de minste.
    Grattulerer med det nye familiemedlemmet:)

    SvarSlett
  9. Utrolig nydelig jakke du har strikket. Jeg er helt sikker på at den kommer til å bli satt stor pris på. :0)

    SvarSlett