Etiketter

lørdag 6. mars 2010

Hvor mange bøker har du på nattbordet?


Det var spørsmålet i kveld på besøk hos gode venner.

Mitt svar pr.i dag er tre:

1. Den nevnte Robert Wilson-boken fra innlegget under her.

2. En bok om stempling (til kortene og andre produkter) "kreativ stempling"

3. En bok om livsstilsendring. Det evig aktuelle temaet. Den heter "Fett" og er skrevet av Hege Gade.


Hver bok til sitt bruk. Først blar jeg litt i stemplingsboken og tenker på nye kortidéer, så leser et kapittel i Fettboken og til slutt sovner jeg med spenningsboken. Hvis jeg ikke har sovnet på Shaktimatten allerede da....


Men litt mer om "Fett": Hege Gade var kraftig overvektig og kom til et oppgjør med seg selv. Hun hadde prøvd alt av slankekurer, og gått tilbake til start, eller enda litt lengre... Hun bestemte seg for å ta kontrollen selv, og ta ett skritt av gangen, og bruke lang tid.

Det første hun gjorde var å starte med å gå tur, uansett vær og uansett tid eller lyst. Først korte turer, etterhvert lengre før hun en dag startet på treningsstudio i tillegg.

Neste endring var å spise mindre til et par av måltidene.

Målet var hele tiden å kunne skille mellom hverdag og fest og kunne bruke mat som ville kunne stå på menyen resten av livet.

Hun brukte prinsippene fra kognitiv terapi i tankegangen.

Dette er prinsipper jeg har tro på: sette seg positive og overkommelige mål, rose seg selv, tåle en "sprekk", ta kontroll over negative tankemønstre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar