Etiketter

fredag 25. februar 2011

Hurra, det regner!

Bortsett fra at jeg er Bergenser, så må ikke setningen tas ut av sin kontekst. Normalt vil jeg selvsagt ha sol og høy, blå himmel, men akkurat nå er det velsignet at regnet fosser ned over Sørlandet. Snøen krymper litt for hver time.
Fredagskvelden har gått med til Nytt på nytt, strikking samt å kikke litt på aktuelle bøker til videre lesning.
Her er de sist leste bøkene:
"Livet og døden tar rotta på meg" av Mo Yan. En selvstendig bonde under kulturrevolusjonen står hardt imot kreftene om å gå inn i jordbrukskollektivet. Han oppfører seg uklokt og blir henrettet ved skyting. Så blir han gjenfødt som esel på sin egen gård, og vi får et skråblikk på hvordan det er å være fanget i en eselkropp og se på sin tidligere kone, sine barn og livet de lever videre uten mulighet til å blande seg inn.
Det er et fornøyelig motiv som man innimellom kan humre og le over. Etter en tid blir eselet skadd og dør, og bonden blir gjenfødt som okse. I løpet av boken skjer det mange gjenfødelser inntil bonden igjen fødes som et barn. Fortellingen blir gradvis mer dreid mot revolusjonstanker, og jeg mistet etterhvert interessen og gløden for fortellingen. Litt mye revolusjon og litt lite morsomheter etterhvert. Altså la jeg boken vekk... og der blir den nok liggende...
Da startet jeg på "Havfruen" av Camilla Läckberg i stedet. En gnistrende god krimroman. Hun kalles Sveriges krimdronning, og det synes jeg virkelig hun er! Anbefales! Den ble slukt helgen jeg var dårlig.
Nå leser jeg en slags dokumentar:
"Kristen-Norge" av Didrik Søderlind.
Han kaller seg ateist eller agnostiker (er litt usikker selv). Boken er en reise inn i de mange ulike typer menigheter i Norge. Alt fra "Lomelenderne" som finnes her i sør til Læstardianerne i nord, pinsebevegelsen og flere helt ulike retninger.
Forfatteren stiller med et åpent sinn på møter og kommer med sine refleksjoner ispedt historiske fakta. Jeg synes jeg lærer en hel del som jeg ikke har visst før. Betraktningene er nysgjerrige og tildels kloke, men faktadelen er det som interesserer meg mest.
Har du også lyst til å få et innblikk i litt "fremmede" menigheter, så kan denne boken anbefales.

Ha en god helg, med eller uten litteratur!!

13 kommentarer:

  1. Tror jeg skal prøve meg på din anbefalig om havfruen. Har lest 2.5 bøker av Knausgård, men er definitivt ferdig med han. Skal levere den tilbake til biblioteket allerede mandag,, da skal jeg se etter denne :).

    Ønsker deg en fin fin helg :)

    SvarSlett
  2. Påminnelse om at det e lite lesing i heimen for tida... :o)

    Kan sei at eg har ein del bøker i hyllene som eg kunne tenkt meg å lest, men for tida e det kreativiteten så telle visst.
    Kjekt med anbefalinger da!

    E det nåken som har kjøpt vinteren endelig hos deg kanskje? ;o)
    Dvs du var jo så villig te å gi den vekk gratis og da itte som eg forsto, hihi :o)

    SvarSlett
  3. Deilig med gode bøker - ha en fortsatt god helg:)

    SvarSlett
  4. Så kjekt at du deler dine bokopplevelser!! Den siste kan man lære litt av. Bøkene til Camilla L. er spennende og underholdende. Vi var innom Fjællbacka i sommer. Stedet var idyllisk med sørlandspreg over seg, men kanskje litt for mange turister(stockholmere..).

    Av og til er det bare deilig meg regn...

    Kos deg videre i helgen:)

    SvarSlett
  5. Håper regnet har fått krympet snømengdene hos deg:) Kom regn her også, mens det enda var kulde og hele midtre del var glasurbelagt av is!
    Det er lenge siden jeg leste en bok....men har kosa meg lørdagens avis nå i 1,5 time:)
    Ha en fin lørdag, klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Blir nok kryssord, sudoku og strikking her:)
    Merkelig så glad vi blir for regnet på denne tida, men det betyr jo at det er varme i lufta, og det vil vi ha!!
    Kos deg, klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Havfruen hørtes ikke dum ut.. Prøver å bruke litt av omsorgspermisjonen til lesing av gode bøker, for når jeg er tilbake på jobb holder det med alt jeg må lese av lærebøker, osv for å holde meg oppdatert.
    Å en veldig trivelig blogg, la meg på som følger hos deg jeg:)
    Klem

    SvarSlett
  8. Regn regn kom igjen :)
    Viss du ikkje har lest Hypnotisøren av Lars Kepler så mååå du det, kjempe bra bok :)
    Her i hjemmet så har eg begynt på serien om Wallander. Ganske usikker på om eg har lest førsta bokå før. Nåke av det e gaaaanske så kjent. Men pytt, pytt, snart ferdig og då kan eg ta å hiva meg øve bok nr 2 :)

    Ha ei finfin helg :)

    SvarSlett
  9. ...magt og meget på nattbordet der i huset ja....her leses Graateplene av Sue Monk Kidd..vet ikke helt hva jeg synes.....den er litt pessimistisk i forhold til oss damer som begynner å bli voksne..er vel ikke helt klar som henne til å si farvel til livet som ung da,e og åpne dørene til " den gamle"..hehe...les og se......kos deg og hils gubbeluringen..savner han på blogg må du hilse og si.....miamor

    SvarSlett
  10. Her snør det fortsatt, men det har vært plussgrader på dagtid. Er glad for at jeg fikk meg en god skitur i går, da var det minusgrader ;)

    Kjekt med bokanbefalinger. Akkurat nå har jeg en del bøker liggende som jeg leser - sakte.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  11. Har lest alle Cammilla Läckberg sine bøker, de er bare så spennende alle sammen. Akkurat nå leser jeg siste boka om Varg Veum. Jeg jobber også sammen med en kollega som skal gå av med pensjon snart. Håper jeg klarer å overtale henne til et år til. (Hun er 66) Jeg er også veldig klar for at snøen skal forsvinne snart. :):)

    Ha ei fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  12. Så mye spennende!
    *Lo godt* da du skrev det ble litt mye revolusjon og litt lite morsomheter!! Vel tror ikke jeg skal starte på den ...
    De andre to - spennende - og faktisk har jeg enda ikke lest noen av Sveriges krimdronning - DET må jeg saktens få gjort noe med! Takk for inspirasjonen - og knakende fine boktips!!
    Ønsker deg og din kjære en vidunderlig uke!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  13. Er veldig glad i å lese, men med 3 born i huset har det ikkje vore så mykje tid dei seinare åra.
    Men blir nok meir lesing framover..

    Takk for omsorg♥

    klem

    SvarSlett