Etiketter

mandag 9. november 2009

Hva gjør man i hverdagen for "å trives"?


  • Det første jeg tenker på er et gammelt visdomsord, som jeg faktisk hadde på russekortet mitt: "Lykken er ikke å gjøre det man liker, men å like det man gjør".
    Jeg synes fortsatt det er mye visdom i dette. Det finnes en haug med ting man bare er nødt til å gjøre her i livet; gå på jobb, selv om man er trøtt, betale regninger, vaske opp... Kunsten er vel å prøve å være tilfreds også på områder man ikke synes er så allverdens festlige. Jeg prøver å ha en positiv holdning til det meste jeg skal foreta meg. Ikke bruke energi på å grue meg, eller utsette ting. Jeg prøver i tillegg å krydre situasjonene underveis. Jeg setter gjerne på litt tøff musikk når jeg skal vaske huset, eller tenner et lys på frokostbordet når jeg er ekstra trøtt. Eller så prøver jeg å fokusere på gevinstene jeg har av det jeg gjør: jeg får god samvittighet, jeg får et deilig, nyvasket hus, jeg blir oppfattet som punktlig når jeg betaler regninger i tide, osv.

  • Det neste punktet er relasjoner: å ha det greit med dem man lever sammen med. Det betyr mye for meg å kunne prate med menneskene rundt meg. Jeg prøver å være en "grei jente", men samtidig tore å si i fra, på en grei måte, om det som ikke er helt greit. Jeg prøver å ikke tolke andre negativt, og å ha en tanke om at de fleste mennesker er greie hvis man behandler dem greit.

  • Ta vare på meg selv. Jeg prøver å skjemme bort meg selv med å prioritere tid bare for meg selv: en god bok, massasje, en trening på treningsstudio eller å sitte foran dataen. Ingen er tjent med en mor, kone eller kollega som sliter seg fullstendig ut på et eller annet område. Dette vil jeg skrive mer om!

  • Være løsningsorientert. Det betyr å se etter mulighetene, og ikke fokusere på problemer. Det man gir oppmerksomhet har en tendens til å vokse. Situasjoner er som regel ikke helsorte. Jeg er tilhenger av en retning som kalles LØFT. Du kan lese mer om den her:
    http://www.loft-instituttet.no/Hva.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar