Etiketter

lørdag 14. august 2010

Dette er sjeldent jeg gjør....


...å avbryte en bok. Som regel er det noe lesverdig ved en bok, men kanskje ikke den beste jeg har lest. Men nå har jeg altså gjort det. Jeg er glad i historiske romaner. Den kan hensette meg til en annen tid med andre lukter og annet maktspill, men menneskene og følelsene er ofte de samme. Jeg ble glad da jeg fant en bok som visstnok skulle ha vunnet en eller annen pris, og som handlet om norsk historie fra middelalderen: Alv Erlingsson - fortellinger om en adelsmanns undergang. Den er skrevet av en historiker, Tore Skeie. Dt historiske virker overbevisende

og grundig. Men så stopper det der, for meg. Hvor er fortellingen? Det blir mye historiske fakta, men lite avspennende skilringer og plott. Det ble rett og slett litt kjedelig. Er du veldig glad i å lese historiebøker, så kan denne være noe for deg, men er du mer mot Den gode fortelling, så venter mange andre gode bøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar