Etiketter

søndag 15. august 2010

FlyLady


Ja, hva er så det?

Først en beskrivelse: jeg er ikke en spesielt ryddig type. Det vil si: jeg tror jeg er ganske ryddig oppi hodet, men fordi jeg holder på med mange prosjekter samtidig (både på jobb og hjemme), så flyter det til tider rundt meg. Jeg har vel en tendens til å jobbe litt i skippertak.

MEN så trives jeg jo aller best med et ryddig og rent hus, og hvordan kan man klare det?


For noen år siden kom jeg over en side på nettet som heter FlyLady. Denne er laget av en driftig dame. Medlemsskap er gratis og man kan med små "babyskritt" lære å holde eget hus i stand ved hjelp av enkle grep.

Det første steget er "go shine your Sink". Siden kommer bittesmå nye vaner, dag for dag.

Jeg fant heldigvis tilbake til dette nettstedet nå i sommer, og har de siste ukene fulgt FlyLady i de små stegene.

Jeg har nå laget meg en oversikt over daglige gjøremål:

Morgen: vaske speil og vask på badet (1,5 min når kluten henger klar og vaskemiddelet står på hyllen over speilet), sette på en maskin tøy og brette gårsdagens (10 min).

Ettermiddagen: vaske opp middagsgrytene (2 min), sett uret på 15 min og gjør det du rekker av husarbeid (velg ett eller to områder: støvsuge, tørke støv, vanne blomster, rydde). Sett på en tørketrommel (2 min).

Kveld: "shine your Sink" 5 min, rydd en "hot-spot" i to minutter - du vet den plassen der avisene, posten, småtingene hoper seg opp.

Altså tar de daglige gjøremål 37,5 min. Det klarer jeg faktisk å spandere på huset.

I tillegg bruker man én effektiv time pr.uke til ett eller to rom. Denne uken var det kjøkkenet. Og da skal det skinne. Jeg ble ikke helt ferdig på en time. Men kanskje det skyldes at det var en (laaaang) stund siden jeg hadde gjort flere av oppgavene?

Her er det jeg rakk: vasket av alle skapdørene, vasket vinduene, vasket inni og utenpå komfyren og microen. Vasket kjøkkenviften. Alle lister og flekker i taket, samt to lamper. Hang opp nye kjøkkengardiner.

Det som gjenstår er rydde og vaske i kjøleskapet, vaske krydderhyllen og gulvet.

Sånn går runden med en 5-ukers frekvens. Da klarer man faktisk å holde huset!

Et slikt program er faktisk noe for meg som liker prosjekter og lister.

Her er en lenke om du har lyst til å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar