Etiketter

mandag 6. desember 2010

2 fluer i en smekk:)

I går kveld var det trekning på kalenderen!

Vinneren av konkurransen er……………………

…………………….

…………………….Trine Pedersen!!!

Og det synes jeg er morsomt. Trine har fulgt meg en god stund, og var faktisk førstemann som meldte seg på konkurransen.

Gratulerer, Trine, med den fine kort-bloggen http://hobbytrine.blogspot.com/

Jeg finner masse inspirasjon hos deg!
Nå må du skrive om du ønsker deg julekulebok eller et utvalgt hjemmelaget.

Så til dagens, egentlig gårsdagens, innlegg:

Hva gjorde vi ”i gamle dager” før vi var på nett?? Kanskje vi så TV. Det gjør jeg nesten aldri nå. Kanskje vi snakket mer i telefonen? Nå går det mye på sms…. Ja, verden er i stadig endring. Og når jeg sender dette fra jobb (kladdet i søndag kveld) så krysser jeg bare fingrene for at de klarer å ordne nettet i løpet av dagen. Snakket med en nabo som hadde sagt til kundeservice at dersom ikke nettet ble fikset i løpet av mandag, så ville de skifte leverandør. Det er kanskje det som må til?

Søndagens luke kommer nå: GAVE TIL EN SOM HAR ALT – men som liker julekaker.

Jeg har for eksempel en bror som bor alene. Han er forskrekkelig glad i julekaker, men baker ikke selv. Nå kan han få noe nesten ferdiglaget, greit å sende i posten til Bergen (der han bor) og det lille han må gjøre med gaven tenker jeg han klarer greit.

Nå finnes det så mange ferdige bollemix og kakemix, så herved også ferdig JULEKAKEMIX!

Oppskriften er ”Vepsebol”:

1 plate kokesjokolade, hakkes
250 gr.mandler (eller hasselnøttkjerner), hakkes
1 ½ kopp kokos
3 eggehviter
250 gram sukker

Stivpisk eggehvitene med sukkeret. Bland inn hakket sjokolade, mandler og kokos. Settes med spiseskje på stekeplaten. Stekes ca- 15 min på 180 grader. Viktig: la kakene avkjøles helt før du tar de av platen. Ellers ramler de fra hverandre. De kan fryses. Namme-nam!

Posen er en brun papirpose fra Panduro. Jeg har fylt det tørre i en plastpose og lagt den opp i en tom potetmelboks. Kan sikkert bare legge plastposen rett i papirposen også.

Men først har jeg pyntet med selve oppskriften (skrevet på ark fra Panduro) og svertet rundt kanten. Jeg har pyntet med en blonderest og glans fra Hobbyhimmelen. Du har sikkert en eller annen julefavoritt som du kan bruke på samme måten? Kanskje som en tilleggsgave eller i stedet for julestjerne nr.15 til tante Agate?





For at dere ikke skal bli helt øre av snakk og lange innlegg, gjør vi mandagens luke ganske kort og enkel:

I luke for 6.desember er JULEGLØGG!!

Og nå snakker vi ikke om Tomtens brygg på Kiwi (som selvsagt er helt greit i farten), men om en eksklusiv gløgg som jeg kjøpte da syforeningen var på tur til Oslo. Plommegløggen er deilig med en vakker rødfarge. Jeg har bare smakt den en gang og gleder meg til å åpne min egen flaske. Det blir en eksklusiv liten aperitiff, for eksempel, og helt uten rosiner og mandler. Det er mer enn nok smak uten dette!

”Plommegløgg” fra Skottgard. Jeg kjøpte denne på Bondens marked, som jeg vet finnes i flere byer. Men jeg tenker det må være mulig å lage
noe lignende selv. På nettet har jeg funnet denne oppskriften:

1 helflaske rødvin eller 0,75 liter sterk rød saft

1 stk kanel
2 stk kardemomme, hele
0,5 stk sitron
85 gr sukker
2 stk appelsiner
12 stk nelliker, hel
100 gr rosiner
100 gr Mandler

Og dersom man bytter ut den røde saften med hjemmelaget plommesaft eller annen saft med god smak, så har man det. Man kan ikke bruke rødvin i plommegløggen, det ville drepe smaken, men en dæsj med sprit går selvsagt an å putte i, om man ønsker det.

Så i dag slår jeg et slag for gløgg! Om enn i en mer eksklusiv utgave.



5 kommentarer:

  1. Hurra!!!! Så morsomt at jeg vant. Jeg ønsker meg et utvalg hjemmelaget. Det er ikke det at boka ikke er en flott premie, og jeg liker å strikke. Men jeg tenker at det er mye koseligere å ha noe som du har laget. Jeg setter stor pris på vårt bloggvennskap.Nå gleder jeg meg til å se.
    Vepsebolmix var genialt, det skal jeg jammen prøve.

    Ha en fin dag, og tusen, tusen takk!!

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  2. Morsom idé å gi bort julekakemix :) Det frister sikkert! Gløgg har jeg så langt aldri laget selv, bare drukket hos andre ;)

    Håper du får orden på nettet. Vi måtte "true" med det samme som naboen din en gang - da ble det ordnet fort!

    Ha en fin mandag. Klem

    SvarSlett
  3. Bare hyggelig, Trine. Jeg skal ordne pakke til deg etterhvert. Den skal komme frem i god tid før jul!

    Nå er vi på nett!!! Hurra, hurra!! Det var like før jeg tok din vri nå, Sylke. Men det ordnet seg etter helgen.

    Til det forrige innlegget:
    Hjertelig velkommen til noen nye lesere. Artig at det er flere som vil følge adventskalenderen.
    Senere i kveld (etter julekos med syforeningen) lager jeg morgendagens innlegg, og da må jeg fortelle litt om familiejulebordet i går;)

    SvarSlett
  4. Flott gaveide....men hva gjør jeg som ikke baker, hehe:)
    Vi ser aldri tv....nyter utsikten over havet og har nyheter på radio og pc. Synes tv er en tidstyv som tar alt for mye.
    Grattis til vinneren:)
    Nyt adventstiden videre, klem fra meg:)

    SvarSlett
  5. Guri: Ser nesten aldri TV, jeg heller. Mer gøy med data og håndarbeid!
    God adventstid videre!

    SvarSlett