Etiketter

torsdag 9. desember 2010

Gammeldags julepynt


Jeg har kjøpt meg litt gammeldags julepynt til julegodtglassene.
Så bak luken i dag finner vi BRENTE MANDLER I GLASS MED BESTEMORSHETTE.
Det er veldig lett å sy sine egne hetter:
Klipp en sirkel som er dobbelt så stor som lokket på glasset. Kant den med skråbånd, eller sy den inn, så kanten blir jevn. Sy på tynt gummibånd i en sirkel som blir liggende like under lokket. Husk å dra godt i gummibåndet mens du syr.

Jeg har kjøpt mine på Kremmerhuset (den lyse hetten) og i en lokal interiørbutikk (det rødrutete).
I glassene har jeg hjemmelagde brente mandler og deilig eplesyltetøy fra en gård på Bondens marked. Jeg kjøpte også gresskarsyltetøy av en kollega på minijulemessen vår på tirsdag, så det glasset skal også få hette.

Oppskrift på brente mandler:

Mandler 1/2 kg

Melis 250g
Vann 1 1/2 dl

Slik gjør du:
1. Kok opp mandler, melis og vann og la vannet koke inn.
2. Når vannet er kokt inn begynner sukkeret å krystallisere seg og massen blir «tørr».
3. Skru opp varmen på plata og rør kraftig. Sukkeret som har lagt seg som et hvitt lag rundt mandlene skal nå smelte og gi mandlene en gylden farge. Det er nå viktig at du rører godt slik at de som ligger i bunnen ikke blir helt svarte.
4. Hell mandlene utover smurt plate og del de fra hverandre før de blir helt kalde.

Dette er deilig juleknask. Og når det er spist opp, så kan du kjøpe nye, deilige mandler på Apoteket:)

I dag har vi øvet til julekonsert. 2 kor og messing og orgel. Det skal bli mektig og flott! Vi skal synge standardrepertoar med blant annet O helga natt, Julemotett av Alnæs, Bach og Rutter (se innlegget fra 8.12.) Øvelse igjen på lørdag og konsert på søndag. Dette tar litt tid, men er flott å være med på.
Huset ser smått bombet ut akkurat nå, siden jeg er opptatt nesten hver kveld denne uken. Og når jeg i tillegg har fremme adventskalenderprosjekter til sying og spraylakking, julekortlaging, julegaver og kataloger, så blir det rett og slett som det blir! Jeg må parallelt med alle "oppdragene" få av gårde julegaver til familien på vestlandet. Men når disse er sendt, og konserten er gjennomført, så skal vi få orden i sysakene igjen (tror vi, tra-la-la....). Flere som "flyter litt" i disse dager?

2 kommentarer:

  1. Koselig med julegodt i sånn flotte glass. Har heldigvis ei datter på 18 som liker å holde orden i huset, eller hadde det vært totalt kaos her. :) Hobbyrommet er helt bomba, men det skal det få være til jeg er ferdig med julekortene. Så koselig det høres ut med julekonsert, masse lykke til!

    Ha ei fin adventshelg!

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  2. Så flotte glass:) Brente mandler er godt men jeg har aldri laget det. Burde kanskje prøve....
    Du er med i kor? Jeg var med som barn og har vurdert det igjen. Kjempegøy...når man i tillegg elsker å synge....burde jeg det å;)
    Nyt kvelden, klem fra meg:)

    SvarSlett