Etiketter

søndag 30. januar 2011

I dag er det bare å nyte.

Et fantastisk vær! I dag er det bare å nyte den gryende vårfølelsen, det fine været og søndagsfri.
Planene er enkle: en tur,  starte på en ny bok, sy trekk til benkeputen på kjøkkenet.....ellers ikke så mye mer.
Nå har jeg fått opp ny liftgardin. Fargen er ganske korrekt. Jeg la stoffet til benkeputen under. Men her er fargen feil (merkelig). Den ser mye mørkere ut enn den er. Ganske ren brunfarge, egentlig, i et møbelstoff fra Stoff og Stil. Liftgardinen er fra Princess. Hadde tenkt å ha en innvendig i vinduet, men vindusmålene var litt ukurante, så da hadde ikke det blitt så fint.
Når kommer gulvet på plass? Kanskje neste helg? Ble litt sliten etter dag ut og dag inn med maling, derfor bare litt småting som gjøres underveis, nå. Men det skal ikke være ferdig til noe spesielt. Neste planlagte dato er syforening 14.mars. Til dess skal jeg vel klare å være ferdig!

Litt lesestoff har det blitt:

Hans Olav Lahlum: Menneskefluene. Et godt plott etter klassisk oppbygging (Agatha Christie, for eksempel). Jeg likte boken! Synes karakterene er troverdige og historien realistisk. Var jo litt spent, siden han er kamerat med datter og svigersønn, og da blir det, for meg, en utfordring å legge vekk stemmen og gå inn i plottet. Men det gikk fint. Språket er umiskjennelig Hans Olav, men veldig moro å se at han mestrer en, for ham, helt ny sjanger. Skal se det kommer flere historiske krimbøker fra ham!

I dag morges leste jeg ferdig nok en "historisk" bok: Tor Edvin Dahl: Min bestemor elsket Synnøve Finden.
Jeg ante ingenting om oppstarten til Synnøve Findens ostefabrikk, og at det var nøye knyttet  sammen med T.E.Dahls liv. Interessant lesning, og en fin skildring av hvordan et liv blir preget av hendinger og mennesker i barndommen.

Ha en kjempefin søndag, enten du er heldig å ha sol, som hos oss, eller du nesten blåser av, som i Trøndelag.

14 kommentarer:

  1. takker for boktips, jeg liker godt å lese krim, slapper så godt av av der:) Merkelig at jeg kan slappe av av å lese krim, er sååå lettskremt, har aldri sett en enste skrekkfilm:) Men i bøkene blir bildene laga inne i eget hode, det er vel det som gjør det:)?
    Ser ut som om dagen din blir fin, deilig med tur og syprosjekt:) Fine liftgardiner:)

    Klem fra Trine:) Har vært utrolig vindete her ja, men stille nå....før stormen:)

    SvarSlett
  2. Skjønner godt du ma ha en pause innimellom på kjøkkenfronten, for her har dere vært råflinke! Kjempeartig å få gardiner og pynt opp, da kan man sette seg rolig ned å klappe seg selv på skuldra;)
    Kos deg hele dagen, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Det blir sikkert flott, og man blir jo lei når prosjektene er så store.

    SvarSlett
  4. ..kjøkkenet blir jo stilfullt..rett og slett vakkert..gode planer for dagen ser jeg...kos dere plenty med vakkert vær..litt innedag her....snakkes! miamor

    SvarSlett
  5. Du fortjener en rolig dag...misunner deg sola. Synes januar har vært grå og vindfull!
    Liftgardina så knallfin ut:) Artig å stæsje når man har fått pussa opp. Greit å sette seg en dato for når ting skal være ferdig!
    Ha en fin søndag, klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Kjempefin liftgardin, gøy med noe nytt når det er nyoppusset og fint. Takk for bokanbefaling, liker også godt å lese krim.
    Nydelig vær med sol og varmegrader her i dag, så har vært på tur med vår firbente og nytt "vårfølelsen"
    Ha en fin søndag videre,nyt den!
    Klem T

    SvarSlett
  7. Høres ut som du har kost deg i dag :) Kjempefin liftgardin , lys og trivelig. Gleder meg til å se den ferdige benkputa ;)

    Ønsker deg en flott uke
    Klem fra Janne :)

    SvarSlett
  8. Godt du tar en hviledag også, det trenger man:)
    Kjekt med liftgardin, gleder meg til å se alt ferdig:

    Du har helt rett ang. blomstene mine; Ranukler heter de ja, mon tro om de er i familie med Pioner, minner om hverandre.

    Supert med boktips, den skal jeg lese:) Er snart ferdig med "Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde" av Leif GW Persson. litt langdryg, men underholdende nok.

    Ha en fin kveld videre:)

    SvarSlett
  9. Det er blitt kjempefint på kjøkkenet ditt! Sikkert godt å bare hvile litt etter all malingen :)

    SvarSlett
  10. Tøft med liftgardin som slipper inn mye lys. Og tusen takk for boktips.

    SvarSlett
  11. Fint med liftgardin på kjøkkenet, det har jeg også. Litt av en jobb du har gjort. :) Så fint at du anbefaler Menneskefluene, har den nemlig stående i bokhylla, men har ikke lest den.

    Har feiret pappas 70 årsdag i helga, så det har ikke blitt gjort så mye her.

    Ha ei fin uke!

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  12. Menneskefluene har jeg ikke lest, så den blir kanskje neste.....når jeg har fått unna alt annet som desverre står i kø. Jeg er best på lesing på late sommerdager.
    Gardinen var enkel og fin. Og det er ofte det beste he he.
    Flotters uke ønskes fra meg.
    Klem

    SvarSlett
  13. vi fikk menneskefluene som lydbok OG bok av lahlum i posten for ikke så lenge sida. Sa jeg det? han hadde noen til overs og tenkte at vi sikkert ville ha. Typisk han:)han holder btw på med en ny krimbok:) utkastet er ferdig!

    SvarSlett
  14. Det stemmer nok at garnet jeg har brukt har flere farger i seg, så da var det bare å strikke i vei. :) I dag blåser det noe fryktelig her i Bodø, det betyr innevær og kos meg håndarbeid.

    Ha ei fin helg!

    Klem, Trine :)

    SvarSlett