Etiketter

onsdag 5. januar 2011

Vinterens store prosjekt


Flere som gjettet riktig: JEG PUSSER OPP KJØKKENET!




Før

Jeg kaller det vinterens store prosjekt. Skjønner på mange interiørblogger at folk pusser opp (både i tide og kanskje utide), men hos oss har vi kun pusset opp 4 soverom på de 12,5 årene som vi har bodd i huset vårt (bygget selv, så alt var nytt i -98). Vi har hatt et koselig blått kjøkken. Etterhvert så endrer både mote og kanskje også smaken seg litt, og man går trøtt av samme farge. Dette visste vi da vi valgte blått kjøkken, og derfor gjorde vi den genistreken at selve kjøkkenet er i tidløs bøk, og bare dører og skuffer er blå. Så nå når vi endelig er klar for å ta jobben, så kan vi beholde skap og skuffer og bare male frontene.


Men, jeg er i full jobb og tar derfor arbeidet helt med ro. Planen er å male en times tid hver kveld/ ettermiddag. Og det har jeg gjort nå i 6 dager, fra og med nyttårsaften. Det går kjempefint. Jeg var mest spent på de to glassdørene. Glasset ville ikke blitt fint om jeg hadde prøvd å ta det ut, så derfor har jeg pirket i vei. Jeg grunnet med heftgrunn, siden skapene er belagt, på et vis. Så har jeg tatt to strøk med hvit narciss.  Knottene er kjøpt på Ikea. Men har altså bare blitt ferdig med de to mest pirkete dørene.
Det gjenstår grunning på 7 dører og to strøk maling på de samme pluss 5 dører og 8 skuffer i tillegg.
Så man lager seg noe arbeid dersom man ikke har nok å fylle dagene....

Neste ledd i prosessen er lyse mdf-plater på veggene (som nå er gule, og nei, vi bor ikke i Sverige...) og siste ledd er nytt golv av et eller annet slag. Dere skal få en langsom oppdatering. Men det tar noe tid, dette;)

 Det kan ikke bli helt likt som dette, men dette kjøkkenet synes jeg var en fin inspirasjon. Det er hentet fra en blogg. Dessverre klarer jeg ikke finne tilbake til hvilken, for jeg hentet ut inspirasjonsbilder fra flere. Håper den som har dette flotte kjøkkenet tilgir meg bildebruken. Det er bare et kompliment til hennes gode smak!

12 kommentarer:

  1. dette blir fint, tålmodig du er:) Så lurt av deg å male det mest pirkete først, det ville jeg også gjort:)
    Fint kjøkkenbilde til inspirasjon:)
    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  2. Så smart å male litt om gangen, det blir kjempefint! Vi har kjøkken i furu, og foreløpig har vi bare pratet om å male det. Men til våren får vi bare sette i gang :)
    Håper du har hatt en fin start på det nye året.
    Klem T

    SvarSlett
  3. Det var lurt å ta litt om gangen! Det viktigste er jo at du blir fornøyd med resultatet! Lykke til med oppussingsprosjektet :)

    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Så fint og lyst det blir på kjøkkenet deres :) Lurt å male litt om gangen ;)
    Lykke til med prosjektet og lykke til :)

    Klemmer fra Janne

    SvarSlett
  5. Lekkert rett og slett....du er tålmodig og utrolig flink!! Blått var den store fargen i sin tid...set så vi da vi kjøpte huset her...har malt mangt et blått rom.
    Du kan si deg veldig fornøyd med din tålmodighet...som en sa til meg....det er jo bare å male.....javisst...
    Lykke til med resten....klem fra meg:)

    SvarSlett
  6. Lurt å ta litt etter litt. Det kommer til å bli et kjempeflott kjøkken. :) Jeg har lys grønne panelvegger på kjøkkenet og furu innredning. Har planer om lyst kjøkken jeg også, men det må bli til sommeren.

    Blir spennende å når du er ferdig.

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  7. SÅ flott det blir!!! Kan skjønne det der er et mega prosjekt, men du har jo en slik standhaftig fremdrift - så dette kommer til å bli sveisent flott!
    Jeg må si jeg er imponert over teknikken din - etter det første bilde å dømme - for det er IKKE lett å male inntil slike glass.
    Nydelig, lykke til videre!!
    Klem fra Lokki

    SvarSlett
  8. Mye arbeide med et slikt prosjekt, men når jobben endelig er gjort gir dette en svært god følelse. Selvgjort er velgjort!

    SvarSlett
  9. Du er råtøff! Men så blir det lekkert! Gleder meg til å se resultatet;) Tror det er lurt ta det rolig, godt gjort det også, for jeg har en tendens til å rase på meg betennelser når jeg maler;)
    Ha en fin ferd mot helg, klem fra meg;)

    SvarSlett
  10. Så flott dette vert..
    du er dyktig!

    God helg :-)

    SvarSlett
  11. Så spennend emed oppussing av kjøkken! HEr bygget vi nytt kjøkken i fjor, det sto klart til jula! Vi valgte grønn innredning - og joda, det blir nok umoderne om en del år det også ;)

    SvarSlett