Etiketter

torsdag 6. januar 2011

"Vi har ikke SYSTEM"

- konstaterte han på 1.99 ( og 19 år).

Kameraten har et hus som bestandig er ryddig, og ikke en løs sko får dø i synden i den gangen. Så nå skal vi få system. Ikke lett midt i et maleprosjekt, men kjøkkenet får være som det er, med malingsspann på bordet, og knotteløse-skuffer-som-ikke-innbyr-til-å-legge-på-plass-noe-nedi-men-havner-oppå-benken.
Men ellers skal det RYDDES, og det hjelper jo faktisk å ha med en god organisator og innpisker.

(I parentes skal det nevnes at det ovennevnte 19 åring, som er modell for tegneserien Zits, har vært den desidert mest rotete av våre tre barn! Det har tatt maaaaange år og uendelig mye masing for å få ham til å ta ansvar for eget rom, og nå begynner han altså å ta ansvar for felles rom også! Sjokk! Det må jo være en trøst for noen som har tenåringsbarn som ikke er gode til å rydde, og som flyter utover alle veier, sånn han hos oss har gjort. Det er HÅP. Og jeg vet ikke om vi skal være stolte av å ha oppdratt ham godt, eller bare stå måpende og konstatere at noe skjedde helt av seg selv, plutselig....sannelig om jeg vet!)

Så i kveld har vi hatt en time med felles dugnad i entré og stue. Sko har blitt kastet, støvsugeren har vært i glemte kroker, kommoden der alt er nødt til å ligge tilgjengelig (minnepenner, dataledninger, telefoner, nøkler + alt det andre) er ryddig, de siste eskene fra gavene er borte. Så nå er det deilig ryddig her. Takk til deg, du utspringende ryddeknopp!

PS. Fikk ikke tatt før og ettebilder, så illustrasjonene er hentet fra google bilder;)

10 kommentarer:

  1. He he. Må le her for mamma pleier å klippe ut en sånn tegneserie fordi det minner så om min ROTETE 17 åring. Kanskje det finnes håp alikevel???
    Godt å få en ordentlig opprydning ivertfall.
    Kunne trengs både her og der i dette huset.
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  2. Jøss ;) Godt å se at de vokser seg til disse gutta . Han på 13, rydder sjelden uten at vi sier ifra ;) Bra jobba :)

    Klemmer fra Janne

    SvarSlett
  3. Vi ha en 19- åring i hus vi, og han er definitivt IKKE ikke spesielt ryddig av seg:)Men det er håp da, skjønner jeg, han er vel bare sein av seg da:)
    Tilde- stripa har jeg sett før, jeg ler godt hver gang:) Kan det være typisk noen mannfolk å komme med sånne kommentarer?:)
    God helg!
    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  4. He he... jeg må smile for meg selv når jeg leser innlegget ditt. Kommer dere hit og lager system etterpå? Jeg har stadig store planer om å få orden og system.... ja ja. Det er lov å drømme. I dag har jeg iallefall pakket vekk gamle VHS-filmer(siden vi ikke har hatt VHS spiller på noen år) I tillegg har jeg pakket ned noen gamle bøker og gardiner som jeg har tenkt å gi til Frelsesarmeen. Men det blir liksom ikke noe sus over ryddinga mi.... blir bare litt her og litt der....
    Ha en flott og ryddig helg :) Gleder meg forresten til å se det ferdige kjøkkenet ditt!! Veldig gøy med sånne før-etter prosjekt!
    klem fra Sissel

    SvarSlett
  5. Dette er jo til å bli glad av:) Tenk, nå har han da blitt så stor at han "ser" selv:) Vi har opplevd det samme, og innførte egne skuffer til alle i både stue og gangen. Det fungerer perfekt.

    SvarSlett
  6. Deilig med en skikkelig opprydning! Det er som regel en del ting som blir liggende, og som burde vært kastet for lenge siden.

    Ha en fin dag (i et ryddig hus) :) Klem

    SvarSlett
  7. Dette trodde jeg ikke var mulig!!!! Enda bra du har skrevet det ned....for det kan gå over!!
    Sønnen min er 23 og bodde hos oss når vi bodde i Trondheim. Tror jeg kom til et tidspunkt hvor jeg kapitulerte....
    Lykke til videre...håper det vedvarer:)

    SvarSlett
  8. Deilig med voksne barn som rydder. :) Min datter vasker og rydder og maser om at jeg er så treig med rydding og vasking. Jobben er krevende så med årene har jeg nok blitt slappere på ryddefronten. Vet ikke hvordan jeg skal klare meg når hun reiser av sted for å studere. Da må jeg kanskje få meg vaskehjelp. :):)

    Ha ei superfin helg i nyrydda hus.

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  9. Så herlig når ungene begynner å oppdra oss:) jeg er selv litt rotete av meg og dårlig på å kaste, så min datter sa en gang hun var innom: mamma, kan du ikke late som du skal ha visning?
    Kos deg, får håpe det ikke var et "anfall":O)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  10. Hehe godt å høre, da finnes det kankje håp for mine to rotekopper også.
    Ønsker deg en fin helg videre, takk for hyggelig kommentar hos meg.
    Klem T

    SvarSlett